W terminie od 2013-02-11 do 2013-02-15 w Szkole Podstawowej w Stykowie realizowane były dwa projekty edukacyjne prowadzone przez studentów w ramach programu Projektor – Wolontariat Studencki:
Niezapomniane ferie z PROJEKTOREM oraz W świecie chemii i teatru.
Cele
pokazanie nowych, ciekawych metod spędzania wolnego czasu w ferie zimowe,
zapoznanie dzieci z nauką chemii i z magicznym światem teatru.
Oto ramowy rozkład zajęć:
Dzień 1:
Zabawy i gry integracyjne mające na celu lepsze poznanie i zintegrowanie się grupy;
podpisanie kontraktu i dekorowanie sali, w której odbywać się będą zajęcia,
Zapoznanie dzieci ze światem chemii, podstawowymi pojęciami, zasadami, przyrządami.
Doświadczenie – masa nieniutonowska.
Doświadczenie - ogniotrwały papier
Dzień 2
W świecie zwierząt:
Rysowanie na szarym papierze dużego planu ogrodu zoologicznego;
wykonywanie figurek zwierząt z plasteliny;
wykonywanie różnych zwierząt techniką origami.
Doświadczenie - topnienie jajka.
Doświadczenie – świeczka w wodzie.
Charakteryzacja i pantomima:
1) Malowanie twarzy.
2) Robienie masek z papieru.
3) Zabawy z pantomimą mające na celu nauczenie dzieci wyrażanie emocji za pomocą gestów, ruchu ciała, mimiki itp.
Dzień 3 –
W magicznym cyrku:
-nauka cyrkowych sztuczek,
-rysowanie postaci klaunów,
-nauka składania podłużnych balonów.
Doświadczenie – znikający atrament.
Doświadczenie - emulsja.
Teatr lalkowy:
1) Projektowanie lalek.
2) Zabawa w teatr lalkowy – każde dziecko przedstawia swoje własnoręcznie wykonane lalki. Dzieci dobierają się w pary i odgrywają krótkie scenki.
3) Ćwiczenia pamięci.
Dzień 4 –
W świecie zakochanych:
-poczta walentynkowa,
-upominki walentynkowe,
-kartki walentynkowe.
Rękawy w górę:
-poznanie nowych technik plastycznych,
-tajemnicze maski z papieru,
-serwetkowe wycinanki.
Doświadczenie – wulkan sodowy.
Doświadczenie – ogień bez zapałek.
1) Teatr cieni:
2) Głośne i wyraźne mówienie.
Dzień 5
Do biegu gotowi start:
-zajęcia ruchowe,
-zawody sportowe,
-gry zespołowe.
Doświadczenie – rozkład perhydrolu za pomocą katalizatora.
Doświadczenie - zegar jodowy.
Przedstawienie teatralne:
dzieci dzielą się na grupy i przygotowują krótką inscenizacje teatralną fragmentu ulubionej bajki, książki; przygotowują dekoracje, kostiumy, dialogi, scenki.
Metody, gry, zabawy wykorzystane w trakcie zajęć:
gry i zabawy integracyjne, gry sportowe, zajęcia plastyczne, pogadanka, doświadczenia chemiczne, przedstawienia teatralne.
Dodatkowo, dzięki współpracy z OSP w Stykowie oraz Nadleśnictwem Głogów Młp. zorganizowany został kulig zakończony poczęstunkiem dla całej grupy biorącej udział w projekcie,. Dzieci doskonale się bawiły podczas zajęć, ale również poznawały tajniki wiedzy oraz sztuki poprzez „osobiste z nimi spotkanie”. Natomiast czwórka studentów - wolontariuszy z Radomia i z Poznania miała możliwość zwiedzenia Rzeszowa oraz skorzystania z lokalnych atrakcji – basenu i lodowiska w Głogowie Młp.